koenenjopie.reismee.nl

Over de Andes naar Argentinië

Hallo allemaal,

We hebben jullie verlaten in de Atacamawoestijn. Onze laatste avond daar eten we lama met de groep in een sfeervol restaurantje.

Vrijdagochtend gaan we Chili verlaten, maar ze kunnen moeilijk afscheid van ons nemen!
Om 8 uur staan we klaar voor vertrek, maar eerst moeten we langs de pascontrole. Dat betekent aansluiten in de rij. In de brandende zon schuifelen we langzaam richting de exitstempels. Uiteindelijk rijden we San Pedro om 1 uur uit, 5 uur later dus! Dan 160 km door niemandsland tot de Argentijnse grens. Daar mogen we gelukkig in de bus wachten tot we aan de beurt zijn voor de stempels. Alle bagage uit de bus en netjes op een rijtje kan deze uitgebreid besnuffeld worden door een drugshond. Gelukkig vindt hij niets. Om 5 uur ´s middags rijden we dan officieel Argentinië in. Een prachtige route dwars door de Andes met als hoogtepunt een pas van 4600 meter. De afgelopen dagen hebben we continu op grote hoogte geleefd en dat is letterlijk adembenemend. Door de ijle lucht ben je snel buiten adem. De rest van de reis zullen we niet meer zo hoog komen.

Helaas leggen we een deel van de mooie route in het donker af. We komen na middernacht aan in Salta. Wat een overgang: van de verstilde Andes komen we in de drukke stad. Als zombies zeulen we onze bagage door het drukke nachtelijke Argentijnse leven naar het hotel. We vallen als een blok in slaap.

Na een lange nachtrust kunnen we er weer tegen. Het kleine hotel heeft een klein zwembadje in een binnentuin, een prima plek om 2 dagen tot rust te komen. Wij gaan met de kabelbaan (die over ons hotel gaat) de San. Bernardoheuvel op en hebben een mooi uitzicht op de stad. Salta heeft een prachtige binnenstad met de meeste koloniale gebouwen in oorspronkelijke staat van het land. In het witgekalkte Cabildo, het oude bestuurscentrum, proeven we de sfeer van het Spaanse bewind. We bezoeken de roze kathedraal en de St. Franciscuskerk. Wat een overdaad aan pracht en praal binnen en buiten! Met de groep gaan we om half 9 de stad in. In de uitgaanswijk is het nog rustig. Na een drankje op een terras gaan we een populair restaurant binnen waar even later een dansvoorstelling volgt en een band speelt. We delen onze eerste biefstuk (400 gram) deze reis, een ware smaaksensatie. Het vlees smelt bijna in je mond.

Zondag slapen we weer uit en luieren bij het zwembad. Eindelijk vakantie! Koen bezoekt de grote begraafplaats, een enorme dodenstad. Mooie lanen worden geflankeerd door prachtige grafhuizen, waarin de kisten van hele families staan. Het meeste indruk maakt het graf van een vermoord jongetje. Het is een soort bedevaartsoord geworden en mensen hangen speelgoed op en schrijven hun gebeden op briefjes.

's Middags vergapen we ons in het museum aan de Incamummies. Het zijn kinderen die op 6500 meter hoogte in de Andes levend zijn begraven. Zij werden op deze manier verenigd met de voorouders. Door de vrieskou zijn ze perfect bewaard gebleven. De kathedraal zit overvol tijdens de mis van half 8. De mensen staan in de rij voor de biecht. Wij sluiten de dag af met een pizza (even geen vlees!).

Dan gaan we richten het Zuiden. We doorkruisen de indrukwekkende kloof van Cafayate en bewonderen de kleurschakeringen en de bijzondere rotsformaties, zoals de Duivels Keel en het Amfitheater. Onvoorstelbaar hoe de natuur zoiets heeft kunnen voortbrengen. In het wijndorp Cafayate wordt de beste wijn van Argentinië geproduceerd. We bezoeken 2 bodega´s om wijn te proeven en sluiten de dag af in een wolkbreuk met een heerlijke Argentijnse biefstuk.

Vanochtend relaxen in en bij het zwembad. Om 12 uur op pad naar de Incaruines van Quilmes, de belangrijkste van het land. Het Pachamama-museum (Moeder Aarde Godin van de Inca´s) verrast door de bijzondere architectuur. Alle soorten steen zijn gebruikt in mooie mozaïeken en kunstuitingen. Nu in Tafi de Valle. Straks kijken of ze hier ook een vegetarisch restaurant hebben. Weing kans! ;-)

Morgenochtend de omgeving bekijken vanaf een paardenrug. Maar daarover meer in ons volgende verhaal!

Argentijnse groeten van Jopie en Koen.

Lisette

Om jaloers op te worden, wat bijzonder weer allemaal. Ja , 5 uur in de zon staan is natuurlijk niet prettig, maar lijkt me toch wel goed dat wij hier met die vorst niet 5 uur buiten hoeven te staan....

Dieke

Klinkt allemaal weer fantastisch! :) Heel veel plezier nog!

Rina

Prachtig verhaal weer en wat het weer betreft, een tegenpool van wat we hier hebben.
Ik heb toch liever 5 uur in de zon staan, dan 5 uur in de kou met snijdende wind.....brrrr ik kan er maar niet aan wennen........

. Aad Rodenburg

Wat een belevenissen, ik ben haast jalours op jullie.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's, en ik denk dat Martin er ook naar uitkijkt, voor hem is het heel vertrouwd,
hij heeft er immers 9 maanden rond getrokken en hoopt
dat in de toekomst nog eens te doen en wist mij over allerlei plekken waar jullie geweest zijn te vertellen.
geniet er van ! Groeten van AAD

Leni Wapenaar

Verlangt Jopie nog niet naar haar gehaktbal? Een grote lekkere biefstuk is veel waard, maar hoe krijg je die op.
Hier zijn de laatste nachten min 11 graden en jullie in de zon. Om jaloers te worden. Jullie veel groeten ook van Pé.

gilles en riet

wij kunnen ons voorstellen dat jullie genieten van alles
wat jullie daar hebben gezien en van de heerlijke biefstuk.
wij zien uit naar je volgende verhaal.
de groeten vanuit een besneeuwd nederland.
gilles en riet

Dorien

Ik krijg er spontaan trek in een Argentijnse biefstuk als ik dit lees...(in Brazilie kunnen ze dat namelijk net niet evenaren, maar sssst niet doorvertellen hoor!)

Kus!