koenenjopie.reismee.nl

Cuba!

Hallo allemaal,

Door een computerstoring bij www.reismee.nl zijn de reisverslagen van onze reis naar Cuba verdwenen. Gelukkig hebben we een word versie bewaard. Deze hebben we er nu opgezet en zo is ons weblog weer compleet. Als jullie het nog eens door willen lezen: hierbij dus!

Op naar de volgende reis!

Zonnige groeten van Koen en Jopie.

==========================================================

Cuba, maart 2013.

Hallo allemaal,

Net terug van een rondreis van 2 weken op Cuba. Zoals jullie weten 1 van de laatste communistische landen ter wereld. Internet is hier nog iets nieuws en van wifi hebben ze nog nooit gehoord. We wilden graag tijdens de reis onze ervaringen op dit weblog met jullie delen, maar vanwege alle beperkingen op het internet is dat niet gelukt. We hebben wel ons reisverslag geschreven en dat willen we jullie niet onthouden, samen met een selectie van onze foto's. Hierbij dus!

Woensdagochtend 6 maart om 5 uur rijdt de taxi voor in Leiden. Om half 8 vertrekt het toestel van Arkefly. Ruim 10 uur later en 3 films verder landen we in Varadero, 120 km oost van de hoofdstad. We maken kennis met Gladys, onze Cubaanse gidse die Nederlands heeft geleerd. In Havana hebben we een klein en gezellig hotel. Het is rond de 25 graden. Vanwege de 6 uur tijdsverschil zijn we best moe, maar het is pas middag. We maken een wandeling in de buurt en stappen in een soort tijdcapsule. Sinds de revolutie in 1959 is hier echt niets veranderd. De prachtige koloniale villa's en de futuristische jaren 50 gebouwen zijn allemaal vervallen. Er is nauwelijks onderhoud gepleegd. Juist dat maakt Cuba zo bijzonder en authentiek. De stokoude vervoersmiddelen completeren het plaatje. Zo zie je de bus naar Amerongen hier rijden naast enorme Amerikaanse auto's uit de jaren 40 en 50. Verder veel fietstaxi's, Lada's en Chinese bussen. En bonte collectie.

Om 9 uur sluiten we “de luiken”, die pas om 8 uur weer open gaan. Hier waren we aan toe!

Na een lekker ontbijt worden we met paardenkoetsjes opgehaald. Eerst naar het John Lennon-park. De muziek van de Beatles was verboden, maar toen John Lennon een anti-(Vietnam)oorlogslied (Imagine) schreef, werd hij een held in Cuba. Hij is vereeuwigd in brons. Zijn bril wordt bewaakt, want die is al 5 heer gestolen. Dan naar de grootse begraafplaats van Cuba. De route naar het plein van de Revolutie is afgesloten, dus lopen we er heen. Er staat een enorme rij voor het mausoleum, waar vandaag foto's hangen van de overleden president van Venezuela, Hugo Chaves, een held in Cuba. Het land is voor 70 % afhankelijk van hun olie. De massaliteit is indrukwekkend.

Dan door naar de oude deels ommuurde stad. Bij het Plaza de Armas een heerlijke lunch in een oud hotel met patio. We maken een stadswandeling en raken onder de indruk van de prachtige vervallen huizen en kerken. De camera's maken overuren. De stad wordt, deels met geld van Unesco, opgeknapt. Ook bezoeken we het café waar Ernest Hemmingway zijn dagelijkse drankje dronk. De terugweg naar het hotel is spectaculair: in de open kofferbak van een Fort uit 1937! We hebben veel bekijks. Een tussenstop bij het capitool maakt de dag compleet. 's Avonds eten we in het legendarische Hotel Nation met daarna een show met veel glitter, salsa en veren.

Vrijdag een rit van 2 uur naar Pinar del Rio waar we een sigarenfabriek en een rumfabriekje bezoeken. Hier wordt de beste tabak verbouwd. In het dal van Vinales zien we bijzondere kalksteenrotsen. We bezoeken een grot waar we met een bootje doorheen varen. Wat een verschil met gisteren: over afwisseling niet te klagen!

Op zaterdagochtend verlaten we Havana. In een grote Chinese touringcar rijden we met onze kleine groep van 9 personen 270 km naar het Zuidoosten. Eindbestemming is de havenstad Cienfuegos aan de Caribische zee. We lunchen in het Palacio del Valle, gebouwd door een steenrijke industrieel. Na een stadswandeling door de mooie plaats worden we naar het hotel gebracht, een all-inclusive ressort. Na een duik in het zwembad gaan we opgefrist aan het avondmaal. Dan staat Trinidad op het programma. Het is de grootste koloniale stad van het eiland. De keienstraatjes en pastelkleurige huizen leveren mooie plaatjes op en de stad heeft zijn plek op de Werelderfgoedlijst van Unesco absoluut verdiend. Voor de kathedraal staan mannen druk te discussiëren over de nationale sport, honkbal. Die avond speelt Cuba tegen Nederland. Jammer, voor hen maar wij winnen! We overnachten weer in een ressort. Nu kiezen we voor de Caribische zee voor de verfrissing, gevolgd door een lekkere wandeling langs de branding: dit is vakantie!

Maandagochtend maken we een mooie tocht door de natuur van Sierra del Escambray naar een kleine waterval. We hebben geluk en zien veel vogels, zoals de nationale vogel Tocororo (rood, wit, blauw gekleurd) en kleine kolibries. 's Middags lekker op het strand onder een parasol (in de zon is het te heet).

De volgende ochtend zien we in het dal van de Ingenios waar Trinidad haar rijkdom heeft vergaard: enorme suikerrietvelden waar duizenden slaven voor de Spanjaarden werkten. We beklimmen de 7-verdiepingen-tellende toren waarvanaf de slaven bewaakt werden. Via het mooie koloniale Santi Spiritus rijden we naar de 3de stad van Cuba Camagüey.

Woensdagochtend verkennen we het historische centrum met fietstaxi's. De stad is erg onoverzichtelijk. Dit is bewust zo gebouwd zodat piraten de weg kwijt zouden raken. In de kerk wordt het zilver gepoetst voor de Paasprocessie. In de schaduw zitten mannen fanatiek domino te spelen. Op de markt laten we de varkenskoppen maar hangen. Hier kunnen boeren hun producten vrij verkopen. Iedere Cubaan krijgt maandelijks van de staat een bonnenboekje waarmee alle basisproducten, zoals meel, rijst en bonen verkrijgbaar zijn. Iedereen heeft dus te eten. Verder is onderwijs en gezondheidszorg gratis.

We rijden 280 km naar Bayamo. Daar worden we onthaald in het Casa del Trova, het muziekhuis, waar we de chacahacha dansen op de klanken van een bandje. ´s Avonds lekker buiten eten met uiteraard live muziek. 's Ochtends naar het punt waar de `victorie` hier begon, het kampement vanwaaruit Fidel Castro zijn revolutie begon, la Comandancia de la Plata. Het is een tocht van ruim 3 uur flink klauteren de bergen in. Van de groep gaan 4 mensen deze uitdaging aan. Jopie blijft wijselijk in het dal. Het blijft onvoorstelbaar hoe het 17 revolutionairen vanuit dit oord gelukt is het land te veroveren, fascinerend.

Halverwege de rit van 3 uur naar Santiago raken de filters van de bus weer verstopt. De chauffeur is de Chinese bus meer dan zat. Waarom moest de staat 3 jaar geleden de oude Volvo´s omruilen, die reden nog prima! Om 7 uur bereiken we de oude hoofdstad, Santiago de Cuba, centrum van de Cubaanse muziek en het Carnaval, dat hier in de zomer wordt gevierd. 's Ochtends verkennen we de stad. Omdat er vrijwel geen bussen beschikbaar zijn op Cuba hebben ze vrachtwagen omgebouwd tot alternatieve “bussen”. Het contrast met onze luxe touringcar kan bijna niet groter. Op het dakterras van een hotel aan het oude Plaza de Armas hebben we een mooi uitzicht op de kathedraal. Dan langs de voormalige Moncada kazerne waar Fidel en zijn mannen op 26 juli 1953 een mislukte inval pleegden. Na 2 jaar gevangenschap werd Fidel verbannen naar Mexico waar hij Che Guevara ontmoette. Samen zouden ze 4 jaar later het land veroveren. Een ander heiligdom is de basiliek van de Virgin del Cobre. Het in goud gehulde mariabeeld trekt vele pelgrims. We lunchen op een eilandje in de baai. Bij de ingang van deze baai ligt het fort El Morro, een prachtig staaltje van Spaanse verdedigingskunst. Binnen zien we een tentoonstelling over de vele piraten en kapers die de Cubaanse wateren teisterden. Piet Hein met zijn zilvervloot heeft een “ereplaats”. De middag wordt afgesloten aan en in het zwembad.

Cuba meet ruim 1200 km en zaterdag leggen we vanuit Santiago hiervan bijna de helft af. De hoofdweg wordt ook door fietsers, paardenkarren en alle denkbare trage vervoersmiddelen gebruikt, dus we zijn ruim 10 uur onderweg. Zondag het resterende deel van de terugweg. Santa Clara is de stad van de revolutie. Hier liet Che een gepantserde trein met militair materieel ontsporen, waarna dictator Batista Cuba ontvluchtte. De stad staat helemaal in het teken van de grote revolutionair. Het mausoleum met de resten van de in 1997 in Bolivia gevonden graven (30 jaar na zijn dood) is indrukwekkend. Het monument zelf is buiten alle proporties. Het moet de Cubanen blijven inspireren het gedachtegoed van Che voort te zetten. Eindbestemming is het toerist schiereiland Varadero in de Atlantische oceaan, dit heeft Che vast nooit voor ogen gehad!

Na een dag luieren zijn we wel weer toe aan wat avontuur. We maken de Cruzero del Sol, een tocht op een catamaran de oceaan op. Het varen is leuk, maar voor Koen komt later die ochtend een droom uit: zwemmen met dolfijnen! Het overtreft alle verwachtingen, Onvoorstelbaar hoe zacht en zachtaardig, aaibaar en opwindend! Koen maakt een tochtje op de rugvin en Jopie op de buik, voortgetrokken door de zijvinnen. Onvergetelijk! Een mooiere afsluiting van onze reis hadden we ons niet kunnen voorstellen. Voor ons was Cuba een groter verrassing: zo afwisselend, mooi, interessant en opwindend!

Zonnige en swingende groeten van Koen en Jopie.