koenenjopie.reismee.nl

Zonnige groeten uit Chili!

Hallo allemaal,

Zonnige groeten vanaf de Chileense kust. Zonnig is het hier zeker en warm ook: over de 30 graden!

Woensdagavond begon het avontuur op Schiphol. De vluchten met Air France zijn prima, maar wat een eind! Van Parijs naar Santiago bijna 14 1/2 uur! Het laatste stuk over de besneeuwde Andestoppen. We hebben een beetje kunnen slapen, maar je komt toch redelijk gebroken het toestel uit om 10 uur in de ochtend (4 uur vroeger dan in Nederland).

Kennismaken met de groep (14 personen) en de reisbegeleidster Dorien uit Oude Wetering. Gelijk een goede sfeer. Omdat de kamers nog niet klaar zijn gaan we direct met de groep de stad in met de metro. In de prachtige Mercado Central (helemaal van gietijzer) eten we heerlijke zeebaars. Veel te veel voor dit tijdstip en in deze hitte. Dan naar de kathedraal aan het Plaza de Armas en het Casa de la Moneda, het beruchte regeringsgebouw.

Dorien is onvermoeibaar, maar wij lopen op ons tandvlees. Terug in het hotel na een cappuccino zijn we weer boven Jan. Nadat we uitgebreid het reisprogramma doornemen met Dorien nog een snelle hap en dan mogen we eindelijk naar dromenland. We halen alle slaaptekort gelukkig helemaal in!

Vrijdagochtend mogen we uitslapen. Met de funiculare gaan we de San Cristobal heuvel op en hebben we een prachtig uitzicht op de immense stad (6 miljoen inwoners). Dan in 2 uur naar de kustplaats Vina del Mar. Samen bezoeken we het Foncke museum dat gespecialiseerd is in de cultuur van Paaseiland: heel intrigerend! Buiten staat 1 van de 6 'megakoppen' buiten Paaseiland. Daarna hebben we even een paar uur 'echt' vakantie: we gaan naar het strand. Het water is ijskoud en het strand overvol (zomervakantie), een gezellige zomerse boel! We eten heerlijke vis in een restaurant aan zee.

Vandaag staat op het programma de havenstad Valparaiso, die tegen heuvels is opgebouwd. Het is zo speciaal dat het op de Werelderfgoedlijst is geplaatst. De locale gids Leo neemt ons van 9 tot 6 uur op sjouw door de stad. We beklimmen vele trappen met schitterende uitzichten, zien kleurrijke huizen en gebruiken antieke funiculares. Tussendoor bezoeken we het huis van de dichter en Nobelprijswinnaar Neruda. We lunchen in een bijzonder restaurant annex museum, met alle mogelijke plekken beschreven door bezoekers en de gekste spullen aan de muur en alleen patat met rundvlees op het menu. Dat eet je met meerdere personen van 1 bord. Je moet er geweest zijn. We rijden ook een eindje met een trolleybus, maar de spectaculairste rit tot nu toe is met de stadsbus die de steilste straten omhoog tuft en dan met hoge snelheid weer naar beneden crost; een ware rollercoasterride!

Nu terug in Vina del Mar even uitpuffen. Morgen een lange bustrip voor de boeg, maar daarover meer in ons volgende verslag!

We vermaken ons opperbest!

Zonnige groeten van Jopie en Koen.

Laurens

Je zou er zo zin in krijgen om daar ook weer rond te lopen. Nog condors gezien, onderweg van Santiago naar de kust? Geniet van de Chileense wijn

Ria Snoek

30 graden - strand - heerlijk! Nederland is guur en nat...

Heel veel plezier!

Lisette en Frits

Ziet er weer allemaal schitterend uit! Geniet ervan dan genieten wij hier mee met de regen op het dakraam...

gilles en riet

wij zijn verrast wat jullie in zo,n korte tijd gezien en
beleefd hebben, en vinden het leuk dat wij het op
zo,n afstand allemaal kunnen volgen.
groetjes gilles en riet

pé en leni

Jullie in de hitte en wij in de regen en harde wind, maar verschil moet er zijn. Leuk om jullie foto's te zien en het verhaal te lezen.
Geniet er van en onze hartelijke groeten.

Willem en Rob

we krijgen weer meteen zin in de zomer als we dit lezen maar helaas, hier is het bewolkt, waait het hard tot stormachtig en is het zo'n 9 graden. Niet echt koud voor een winter maar nog geen zomer :-) We wensen jullie een hele fijne vakantie en geniet ervan!! Lieve groetjes van Rob en Willem uit den Haag

Joke en piet stobbe

Klimaat natuurlijk anders dan hier op T. Heel veel wind en bijb hoog water steigers behoorlijk onder water.Geen vorst !

Hanneke

veel plezier en wees voorzichtig!

Niek

Een mooi verslag; wie zou zo'n reis niet willen maken.
Van één bord eten, oke, maar wel een eigen lepel!
Goeie reis verder.
Groeten, Niek.

elmer

super mooi, chili.
welk gedeelte van de wereld hebben jullie niet gezien?
geniet van je vakantie.
groeten, Elmer

weze50pw@kpnmail.nl

jopie en koen, hartstikke leuk om op deze manier jullie te kunnen volgen aan het andere eind van de wereld wij zien uit naar verdere info en wensen jullie daar een fijne vacantie
theo en irma bezemer

Ada

erg leuk om mee te kunnen lezen!
wat zullen jullie in een topconditie komen.
mooi vervolg toegewenst1
Ada

Dorien

Jaaaaaaa natuurlijk veel te laat op mij nog op jullie reisblog te storten en ook al is het inmiddels bijna twee maanden geleden, blijft leuk om te lezen!

Alles goed met jullie twee? Tot over twee maandjes!

Liefs Dorien