koenenjopie.reismee.nl

Amerika en Canada

Hallo allemaal,

We zijn nu 6 dagen op rondreis door de Verenigde Staten en Canada en het voelt als 6 weken. Zo veel gezien en gedaan. Hoogtijd om het allemaal op een rijtje te zetten!
Vrijdag (5 juni) om 12 uur vertrokken we met United Airlines naar Washington voor een vlucht van 8 uur. Daar stond onze gids Frans ons op te wachten. Direct naar het hotel, waar we nog even wat hebben gegeten en snel te bed.
Zaterdag de hoofdstad verkennen. Eerst de nationale begraafplaats Arlington. Vooral het graf van Kennedy maakt indruk. Dan naar het Lincoln Memorial en de monumenten voor de slachtoffers van de Korea oorlog en de Vietnam oorlog en we sluiten de ochtend af met het Witte Huis. 's Middags "vrij". We bezoeken het Air and Space Museum en het Art Museum. Dan een avondtoer. Eten in het mooie station en naar de indrukwekkende monumenten van Roosevelt en Marten Luther King. Een lange en prachtige dag.
Zondag rijden we naar Baltimore. Om 9 uur is het stil in de stad. We wandelen langs de haven. In Philladelphia bekijken we de Liberty Bell en maken we een stadsrondrit. Dan door richting New York. Ons hotel ligt in New Jersey, een half uur uit de stad. We kunnen een extra avondtour maken. Dat doen we natuurlijk. Zo wandelen we om 7 uur over de Brooklyn Bridge met zicht op de skyline van Manhattan. Dan naar Time Square. Heel bijzonder: daar kunnen we op een groot scherm de live uitzending van de Tony Award volgen, de jaarlijkse toneelprijzen. We hadden het niet beter kunnen plannen!
Maandagochtend maken we een stadstoer langs Central Park en de indrukwekkende fonteinen op de plaats waar de 2 torens van het World Trade Centre stonden. De nieuwe Freedom Tower torent hoog boven alles uit.
De middag is vrij, maar die heeft Koen helemaal vol gepland... Eerst met de boot naar het Vrijheidsbeeld. Via een smalle wenteltrap klimmen we het beeld in en dan staan we IN de kroon van Lady Liberty! Onvoorstelbaar om hier te kunnen kijken over de stad waar zoveel is gebeurd. Dan naar Ellis Island, waar miljoenen immigranten hun eerste stap in Amerika hebben gezet. We bekijken een indrukwekkende film. Snel door, want om 7 uur volgt het volgende "hoogtepunt": in een minuut stijgen we in een lift waarin het verhaal van New York aan ons voorbij flitst naar de 102de verdieping van de Freedom Tower. Wat een adembenemend uitzicht! Langzaam wordt het donker en zien we de lichtjes in de stad onder ons aan gaan. Met de metro en de streekbus terug naar het hotel. Moe van alle indrukken (en het vele lopen!).
Dinsdag een lange busrit naar Boston. Lunchen bij de historische Quincy Market. Dan wandelen we Freedom Trail o.a. langs het State House. We steken de Charles River over naar Cambridge waar we een wandeling maken over de campus van de Harvard University.
Woensdag eerst naar Salem, beroemd om de heksenprocessen. In het visitors center zien we een film over de eerste kolonisten. Dan naar het pittoreske havenstadje Rockport. Om 1 uur gaan we aan boord in Gloucester voor een Whale Watch cruise. Een heel eind varen, maar de inspanning wordt beloond: we zien zeker 10 bultrug walvissen. Onbeschrijflijk om ze zo dichtbij mee te maken. Het wordt zelfs spannend als 4 walvissen recht op ons af zwemmen en op het laatste moment onder het schip door duiken, waarbij er 1 met z'n vin het schip raakt. Spectaculair. Een onvergetelijke ervaring!
Vandaag (donderdag 11 juni) weer een lange busrit door New England. Rond 4 uur verwachten we de grens over te steken. Voor het eerst naar Canada! Morgen slapen we in het Franstalige Montreal.
Zo veel bijzondere ervaringen, het duizelt ons af en toe voor de ogen. Maar nu hebben we alles opgeschreven en hebben alles weer "op een rijtje"!
Nu douchen en ontbijten en "on the road again"!
Zonnige groeten,
Koen en Jopie.

Rina

Wat een geweldig mooie reisindrukken weer.
Veel plezier in Canada, waar mijn 96-jarige tante woont in de regio Toronto. Haar dochter is nog hier tot volgende week dinsdag...
Geniet en groetjes voor jullie beiden

Lisette

Leuk om weer met jullie mee te mogen genieten!
Fantastisch dat jullie dit weer samen doen, ziet er allemaal weer erg mooi uit!
Geniet van Canada.
Groetjes uit Culemborg
Lisette en Frits

Wim Zonneveld

Prachtige reis weer, Jopie en Koen. Wij doen met jullie mee, in de Extremadura tussen Sevilla en Madrid. !Vamos!
Wim en Henny Zonneveld

adademol@gmail.com

Dank voor het mogen meegenieten! Iemand met de naam Frans moet een uitstekende gids zijn! Mooie dagen toegewenst,
Frans en Ada

Tineke

Bijzonder, die walvissen. Prachtig om mee te maken lijkt me. Heb het goed!