koenenjopie.reismee.nl

Amerika en Canada - het vervolg

Hallo allemaal,

Na onze grootstedelijke avonturen en de walvissen trekken we verder door het mooie New England naar de Canadese grens. Bienvenue au Québec! Welkom in Franstalig Canada. Aan het eind van de middag komen we aan in het kosmopolitische Montreal. ’s Avonds verkennen we samen het historische centrum. Het is mooi, maar betrekkelijk verlaten. Je kan je niet voorstellen dat het hier maandenlang ijzig koud is. Het is nu heerlijk warm. We gaan terug naar het hotel met de metro.

Donderdagochtend leidt de Nederlandse Nella (die al 45 jaar in Canada woont) ons door de stad, die nu een stuk levendiger is. Vanaf de Mont Royal hebben we een uitzicht op de stad en het olympisch stadion. Dan trekken we verder naar Québec City. Dit is de enige ommuurde stad van Noord-Amerika en staat op de werelderfgoedlijst. Blikvanger is het hoog boven de stad uittorende Chateau Frontenac. ’s Ochtends een stadswandeling en ’s middags verkennen we de historische stad op eigen gelegenheid. Op de ferry (heen en terug) hebben we een mooi uitzicht. Je waant je hier echt in Frankrijk.

We trekken verder naar de Canadese hoofdstad Ottawa. Hier waan je je weer in Londen: de Houses of Parlement zijn een kopie van de Engelse regeringsgebouwen inclusief de Big Ben.

Maandagochtend om 9 uur maken we een boottocht door het natuurgebied 1000 Islands. De laaghangende mist geeft het iets mysterieus. Een paar uur later komen we aan in de metropool Toronto met de iconische CN Tower. Met een paar mensen zoeven we in de lift naar boven en hebben een geweldig zicht op de enorme stad. Door de glazen vloer kan je 350 meter naar beneden kijken: best hoog! Een paar minuten later zie je geen hand voor ogen meer door de mist. De zon brandt deze snel weer weg en we genieten daarna van de stadsrondrit.

Dan door naar het volgende hoogtepunt: de Niagara watervallen. ’s Avonds wandelen we het gebulder tegemoet. De kolkende massa is bont verlicht. Het lijkt wel een scene uit Sjakie en de chocoladefabriek! Sfeervol is het wel. Dinsdagochtend varen we de watervallen bijna in op de Hornblower. Een Niagara-waterdoop hoort erbij! We lunchen op een toren met uitzicht op de Falls: onvergetelijk. ’s Middags steken we de brug over en zijn we even terug in de VS en bekijken we de watermassa van dichtbij aan deze kant met zicht op de casino’s en alle hoogbouw aan de Canadese kant: de watervallen zijn een grote toeristische attractie. Een soort Las Vegas met water.

Woensdagvroeg steken we de grens definitief over. Een groter contrast kan je je niet voorstellen: van de pretparksfeer naar het verstilde leven van de Amish. Deze geloofsgemeenschap leeft nog precies zoals hun voorvaderen, zonder elektriciteit. Een fascinerende middag die afgesloten wordt met een traditionele maaltijd.

De laatste dag bezoeken we Gettysburg, waar in 1863 de grootste veldslag van de Amerikaanse Burgeroorlog plaats vond. De monumenten herinneren aan deze zwarte dagen waarbij zo’n 51.000 soldaten het leven lieten. Dan terug naar Washington voor de vlucht naar huis. Om 1 uur ’s nachts (Amerikaanse tijd) komen we aan op Schiphol.

In combinatie met de jetlag lijkt het net een film die aan ons voorbij is geflitst: zo veel indrukken hebben we te verwerken. Gelukkig hebben we heel veel foto’s die getuigen van een geweldige reis door de VS en Canada!

Zonnige groeten,

Koen en Jopie.

Rina

Mooi reisverslag weer Koen en Jopie

Lisette

Weer leuk om mee te beleven en mooie foto's!
Nu weer lekker nagenieten, helaas met minder mooi weer hier....

marjolein

ja, echt leuk om mee te leven! Veilig weer thuis, hg