koenenjopie.reismee.nl

Rio!

Hallo allemaal,

Vrijdag leggen we het laatste traject per bus af van onze reis. Van het rustige vissersplaatsje Paraty, maar het bruisende Rio de Janeiro!

We rijden langs de prachtige kustweg, waar regelmatig een fotostop wordt gemaakt. Dan verruilen we de natuur voor de grootstedelijke drukte. We zien de overbekende skyline vanaf de enorme brug die we oversteken. Oeps, de Argentijnse chauffeurs hebben een afslag gemist. Zo rijden we nog 2 uur heen en weer door Rio voordat we bij ons hotel worden afgeleverd. Een gratis citytour dus! We zitten 1 straat achter het beroemdste strand ter wereld: Copacabana!

Even opfrissen en we gaan op weg naar misschien wel het beroemdste beeld ter wereld: het Christusbeeld dat waakt over de stad op de hoogste berg hier, de Corcovado. Via een schilderachtige route rijden we omhoog. Het beeld is indaad indrukwekkend, maar het uitzicht is werkelijk adembenemend: aan je voeten ligt de metropool die verdeeld wordt door bergruggen waarop de villawijken en de favela's zijn gebouwd. Dit alles omzoomd door parelwitte stranden en een enorme baai met havens en vliegvelden. Je raakt niet uitgekeken. Op de ansichtkaarten staat altijd een wolkeloze lucht, maar wij zien het heel anders: tijdens een onweersbui! Wij staan droog en vergapen ons aan de bliksemflitsen: spectaculair! Het geheel wordt afgesloten met een regenboog: onvergetelijk! We sluiten de dag af met een laatste diner met de groep.

Zaterdag doorkruisen we de stad met de enthousiaste gids Telmo. We zien de enorm verschillende wijken, grote villa's, de schilderachtige koloniale binnenstad, de moderne kathedraal, die van buiten op een omgekeerde bloempot lijkt en van binnen wordt verlicht door prachtige glas-in-lood-ramen. We 'lunchen' in een art deco lunchroom met kunstwerkjes van gebakjes en struinen over de markt en door de wijk Santa Theresa. Als we om 3 uur terug zijn kunnen we eindelijk een plons nemen in de oceaan en mensen kijken op de Copocabana: wat een stad! Om 6 uur al weer paraat, want we hebben een unieke kans om in het 'epicentrum' van de wereld van het Carnaval, het Sambadrome, de generale repetitie mee te maken van 2 sambascholen. Volgende week is het Carnaval en gaat de hele wereld hier uit zijn dak. De prijzen zijn dan astronomisch hoog, maar nu mag iedereen gratis kijken naar de echte optocht, maar dan zonder de praalwagens en veren (die blijven tot het laatse moment geheim). In het openlucht 'stadion' is geen toerist te bekennen: we zitten tussen de Braziliaanse families die hier hun eigen feestje bouwen. De honderden deelnemers van de scholen 'Portela' en 'Imperatriz' geven hun beste shows prijs : wat een spectakel! Als we om 1 uur in bed liggen duizelt het ons nog voor de ogen!

Zondagochtend eindelijk uitslapen. 's Middags maken we met een gids een wandeling door de grootste 'krottenwijk', de favela. Zoiets doe je niet samen. Een paar maanden geleden heeft de politie de wijk 'schoongeveegd' en er is nu veel minder (drugs)criminaliteit. Het is een erg gezellige wijk met vriendelijke mensen. De zondagmarkt is ook erg kleurrijk. We hebben een veel positiever beeld gekregen van de favela. De echte probleemwijken liggen ver in de buitenwijken, maar daar kom je als toerist niet. Langs het strand is het een drukte van belang: straatcarnaval, maar hier zijn de mensen niet verkleed, maar de honden. Dat kan alleen in Rio! Om 6 uur nemen we afscheid van de groep. Er blijven nog een paar mensen die een verlenging hebben. We zijn erg blij met onze 2 dagen extra. Het reistempo lag af en toe erg hoog en nu kunnen we de reis relaxed afsluiten. Zo lopen we heerlijk over de boulevard van Ipanema en zitten uren onder een parasol naar mensen te kijken (je raakt hier nooit uitgekeken). Om 4 uur naar het andere 'hoogtepunt' van de stad, het beroemde Suikerbrood. Met 2 kabelbanen ga je omhoog. Het uitzicht van de eerste berg is al spectaculair, maar vanaf het 'Pao de Acucar' valt je mond echt open: wat een uitzicht! We blijven uren boven en zien de lampjes in de stad aan gaan en hoog boven de stad de verlichte Christus: een sprookje! Een waardige afsluiting van een onvoorstelbaar mooie reis.

We kunnen het nauwelijks bevatten hoeveel we hebben gezien en de onvoorstelbare diversiteit aan landschappen, mensen, steden, dorpen, woestijnen, watervallen: het zal wel even duren voor we alles verwerkt hebben. Als we de verslagen lezen en de foto's op ons weblog bekijken lijkt het al maanden geleden. We hebben enorm genoten en zijn klaar om naar huis te gaan. Een rustig ochtendje en vanmiddag naar de luchthaven. De truien en jassen diep uit onze koffer gevist. Op naar ons koude kikkerlandje!

Tot slot willen we iedereen enorm bedanken voor de leuke reacties op het weblog.

Een laatste warme groeten uit het Rio de Janeiro!

Jopie en Koen.

Lisette

Welkom thuis voor straks, en dan nagenieten van al die schitterende foto's en indrukken.
Dank je wel dat wij mochten meegenieten.

Marian

Prachtige verhalen weer, dank!

carmen R.

Welkom thuis! wat eeen bijzondere reis! leuk om jullie zo te volgen! groetjes

Rina

Bedankt voor alle mooie verhalen en bijbehorende foto's. Of we zelf de reis gemaakt hebben.
Het lijkt wel of jullie maanden zijn weggeweest en het is nu al weer voorbij.............
Welkom thuis voor straks..........

Willem en Rob

Zo te lezen (en zien) hebben jullie erg genoten van deze vakantie en hebben julle vele mooie herinneringen erbij.
Geniet nog en een behouden terugreis!
lieve groetjes, Willem en Rob

wille Marie

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt! Een goede
terugreis. Jullie treffen het hier, geen sneeuw meer en
6 gr. Rio herken ik nog wel. groetjes en tot gauw.
"je tante"

mirjam

Heerlijk mee kunnen reizen in mijn bed liggend!! Heb genoten van jullie verslagen én de foto's. Wat een reis en heel erg bedankt.

A & H

A fascinating blog, as usual. Thanks very much and hope we meet up soon. XXX