koenenjopie.reismee.nl

Van Argentinië via Paraguay naar Brazilië

Hallo allemaal,

Een maaltijd zonder vlees is in Argentiniëondenkbaar, dus ook in Tafi del Valle geen vegetarische maaltijd, maar een dunne schnitzel gaat er ook best in!

Bij de pinautomaat zien we kinderen dansen op een overdekte binnenplaats. Als we een foto willen nemen, worden we uitgenodigd om de rest van de dansrepetitie te zien. Onvoorstelbaar hoe fanatiek de kinderen dansen, vooral de jongens. Ontzettend leuk om mee te maken.

De volgende ochtend bekijken we de omgeving op de manier zoals dat hier hoort: te paard!
Als waren gaucho's bedwingen we de heuvels (gelukkig weten de paarden precies de weg!). Je ziet alles op een heel andere manier zo: hoog te paard heb je een prachtig zich op de vallei. Een unieke ervaring. Even later bevinden we ons in een totaal andere wereld: we rijden in ons busje door het tropisch nevelwoud, een microklimaat in de uitlopers van de Andes. In Tucuman, de grootste stad in het Noordwesten nemen we de publieke nachtbus die ons in 17 uur 1130 km westelijker naar Posadas brengt. Onderweg zien we eindeloze pampa's met duizenden koeien.

Posadas is de hoofdstad van de regio Missiones en ligt aan de Parana-rvier. We steken de rivier over en zijn in ons derde land deze reis: Paraguay! Het is hier snikheet en zien maar 1 optie: het zwembad in! Opgefrist gaan we naar de ruïnes van twee missieposten. De Jezuïeten hebben een belangrijke rol gespeeld in deze regio. De Guarani-indianen werden bekeerd, maar ook kregen ze bescherming tegen de slavenhandelaren. Ze kregen scholing met behulp van muziek. Ze bespeelden diverse instrumenten. Het tragische einde van deze periode hebben we pas thuis nog gezien in de indrukwekkende film 'The Mission' (een aanrader!). We bezoeken de missies van Jesus en Trinidad. Er is veel verwoest en vergaan door de tand des tijds, maar met de uitleg van een gids krijgen we een goed beeld van de goed georganiseerde posten, waar soms 4.000 mensen woonden.

Vrijdagochtend steken we de rivier weer over en met in totaal 4 stempels in ons paspoort zijn we weer terug in Argentinië. We bezoeken de grootste missiepost in de regio, San Ingnacio. Nadat eerdere posten werden vernietigd door slavenhandelaren in 1610 en 1632, werd de missie nog grootser herbouwd in 1696. De missieposten staan terecht op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

Op weg naar ons hotel stoppen we bij een mateplantage. De blaadjes van de boom worden gedroogd en versneden. Iedereen in deze streek (en ook over de grens) heeft een thermoskan en een matebeker bij zich. De hele dag door wordt er met een rietje uit gedronken. Wij proberen ook deze sterke drank: het lijkt het meest op hele sterke groene thee. Wij hebben toch liever koffie!

In het hotel in Capiovi is het zwembad weer ons toevluchtsoord. We eten 'stokbrood met kaas', maar niet zoals we dat van thuis kennen. Dit deeg met kaas wordt om een stok gewikkeld en gebakken boven houtskool: erg lekker!

Zaterdag is het dan eindelijk zo ver: we gaan naar de Iguazu-watervallen! Eerst naar de Argentijnse kant, waar de 2 rivieren met donderend geraas naar beneden storten. De watervallen bestaan uit tientallen stromen die over een lengte van meer van 3 km een enorm waterballet verzorgen. Wij kiezen voor 'La Gran Aventura': eerst 8 km in een open truck door de jungle, waar we grote spinnen en veel vogels zien. Daarna het zwemvest aan en met zo min mogelijk kleding er onder een grote speedboot in. We doorkruisen de spectaculaire stroomversnellingen en varen zo richting de gigantische watervallen. Dan komt het hoogtepunt van het grote avontuur: we varen met grote snelheid een enorme waterval in. Een gejuich en gelach en we zijn drijfnat. Geen enkel probleem, want dat waren we toch al vanwege de enorme hitte. De camera's etc. zit gelukkig in waterdichte zakken. Tijd om de rest van het park te verkennen. Om elke bocht ontvouwt zich weer een nieuw panorama. De camera's maken wederom overuren. Het krioelt er van de vlinders die dol zijn op zout en dat is in overvloed te vinden op de bezwete huid van Jopie: regelmatig krijgt ze een zoutetende medereiziger op haar arm: prachtig!

De overtreffende trap van watergeweld zien we aan het eind van de middag: de Duivelskeel is de meest indrukwekkende waterval die we ooit hebben gezien. In een enorme U-vorm komen aan alle kanten kolkende watermassa's naar beneden: om nooit te vergeten!

Dan moeten we afscheid nemen van het mooie Argentinië en worden we verwelkomd in Brazilië. Morgen gaan we de watervallen van deze kant bekijken en de enorme Itaipu-dam, maar daarover meer in ons volgende verslag!

We sturen het koude Nederland veel warme groeten uit het bloedhete Brazilië!

Jopie en Koen.

Lisette

Wat ontzettend fantastisch allemaal, ik geniet met jullie mee!

Ria & Dries

Geniet van de hitte - wel pech dat jullie nu een echte winter missen? Waarschijnlijk prijzen jullie jezelf heel gelukkig...

Mirjam

Met wat een prachtige foto's laten jullie ons meebeleven. Grandioos. Wat een genieten!!

Namita

geweldig! Ik kan jullie plezier in deze reis helemaal begrijpe. En, ik wil ook paardrijden! oh dat benijd ik jullie wel maar gun jullie ook alle plezier. Hou ons op de hoogte.

PS: over twee dagen ga ik skiën, dus ga ook naar de bergen maar dan op latten!

Michel en Hanneke, Steven, Roel en Irene

Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. Geniet van uw dag en veel plezier.
Een raar idee dat wij schaatsen en u het warm heeft!

Marijke

Van harte proficiat morgen Joop! Wel vreemd dat ik deze keer niet op de koffie kan komen.... Wist niet dat je kon paardrijden. Snap niet dat er nog tijd en energie is om zulke lange reisverslagen te schrijven Koen!! Petje af.

Pé en Leni

Vandaag Hetteke en morgen Jopie jarig. Wij wensen Jopie een gezond en goed levensjaar toe. En Jullie beiden veel genoegen en geniet van alle het moois.
Hier sneeuw en ijs. De elfstendentocht cie vergadert weer. Met groet.

Rien van Splunter

Speciaal bericht voor Jopie! Wat een fantastisch mooie en avontuurlijke tocht maken jullie. Als je dit alles ondergaat, kom je woorden tekort om er uiting aan te geven. Geweldig!
Jopie, je bent morgen jarig. Heb je ooit die dag wel eens zo uitheems gevierd? Felicitaties van Annie en mij. Je hebt dus al vernomen dat het bij ons echt WINTER geworden is. Morgen een Braziliaanse verjaardag gewenst. Rien~

greetenjoop serno

Jopie. Wat een reis Zo.n grote diversiteit aan landschappen, steden, vervoersmiddelen enz.
Wij wensen jullie nog vele mooie reismomenten.
Jopie,gefliciteerd. Het doet ons denken aan je verjaardag in India. Groet Greet.

Marten

Hey Oma,
Van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. ¡Felicidades. Het is echt een mooie plek om uw verjaardag te vieren.

Elly & Jaap

Heya jarige wereldreizigster en jonkvrouwe te paard !
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Er zal vast wel even tijd zijn om in alle rust (nou ja, alle rust .....) "er eentje op te nemen". Wij doen dat in ieder geval vanavond wel.
Een fijne dag verder gewenst en geniet er nog van; zowel van je verjaardag als van de rest van de reis.
Groetjes uit BoL; ook aan Koen en tot ziens.
Elly & Jaap.

martin

Feliz cumpleanos tia Jopie.
Abrazos, Martin

ada

Lieve juf!

Een mooie en bijzondere verjaardag, van harte gefeliciteerd!
Frans en Ada

elmer

Hee oma en Koen,

Ik hoop dat jullie lekker aan het feesten zijn, want vandaag is een bijzondere dag.
OMA IS JARIG!!!!
geniet van deze dag, en het is natuurlijk erg mooi om dat hier te vieren.
ik zal vandaag een toost uit brengen. want ik laat jullie mooie verhalen en foto's hier wel zien in mijn hotel.
ze vinden het gewelig en ongelofelijk dat jullie dit nog doen.

groetjes uit aruba

izaak en Elfriede

Bedankt voor jullie verhalen en mooie foto's.
Geniet van de verdere reis.
Veel groeten.

Cees en Ineke van Turnhout-Verschoor

Bedankt Koen en Jopie, voor de mooie verhalen.
Kees Verschoor komt a.s. dinsdag weer thuis van uit Rio.